Co učím? Mé kurzy se dají rozdělit do čtyř velkých celků. První tvoří technologie ve vzdělávání – snažím se v nich studentům prakticky i teoreticky ukázat, jak vytvářet vzdělávací objekty, tvořit kurzy i přemýšlet o informačních systémech. Dotýkám se zde designu, stejně jako datové vědy. Výstupy z těchto kurzů jsou většinou praktické, studenti se skrze reflektovanou praxi něčemu učí.
- Vzdělávací technologie (podzim 2014-současnost) (přednášející)
- Metodik ICT (jaro 2015, podzim 2016- 2017) (přednášející)
- Koordinátor ICT (podzim 2015, jaro 2017-2018) (přednášející)
- Laboratoř vzdělávacích technologií (jaro 2014-současnost – mimo jaro 2019) (přednášející, cvičící)
- New Technology in Education (jaro 2013) (cvičící) (jaro 2018-2019) (přednášející)
- Online vzdělávání: od designu k praxi (podzim 2017-současnost) (přednášející)
- Informační systémy ve vzdělávání (jaro 2016-2023) (přednášející)
- Komisionální zkouška z pedagogické způsobilosti se zaměřením na technologie ve vzdělávání (jaro 2016-současnost) (přednášející)
- Psychologie v online vzdělávání (jaro 2018-současnost) (přednášející)
- Reading Seminar: Educational Technology and Learning Society (podzim 2018-současnost) (přednášející)
- Online vzdělávání: MOOC (podzim 2018-2020, podzim 2022-současnost) (přednášející)
- Pedagogická psychologie pro informační specialisty (podzim 2019-současnost) (přednášející)
„Vyučující Michal předvedl dle mého názoru ukázkový příklad toho, jak by se mělo vyučovat. Kromě obrovské znalosti tématu byl na hodiny vždycky skvěle připravený, ale hlavně, a to považuji za největší přínos, nás vybízel k tomu, ať jeho tvrzení zpochybňujeme a kriticky přemýšlíme. Ačkoliv jsem ne vždycky všem tématům rozuměla, tak to bylo zajímavý a svěží vítr a doporučila bych některým učitelům, aby se na jeho hodiny připojovali.“
„Také pan Černý byl naprosto skvělý, zpětná vazba byla k něčemu – ať už k dalšímu zamyšlení nebo k dalšímu studiu. Opravu super, navíc online verze s možností domluvy prakticky na všem. Úžasný předmět, úžasné podmínky prostě super.“
„Vyučující vyniká v komunikaci se studenty, umí velmi dobře rozvinout diskuzi. Přednášky mě bavily.“
Sociologicky orientované předměty, které mám vždy nějak souvisejí s technologickou proměnou společnosti. Nejsem sociolog, spíše filosof a pedagog, ale přesto se mi snad daří ukazovat, jak technologie mohou proměňovat určité struktury, hodnoty, přístupy a kontexty společnosti, ve které žijeme.
- Učící se společnost (jaro 2017-současnost) (přednášející)
- Informační společnost (jaro 2016-současnost) (přednášející)
- Teoretické koncepty sociální pedagogiky II (jaro 2022-současnost) (přednášející)
- Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí (podzim 2020-2023) (přednášející)
„velice ochotný a inspirující pedagog, – upřednostňuje formativní hodnocení, které studenta postupně posouvá + student ví, v čem se zlepšit, na co se více zaměřit… – přizpůsobuje výuku i tomu, co zajímá studenty (zajímá ho, co zajímá nás) – vždy nápomocný, rychle reaguje na dotazy, e-maily, prosby, konzultace, rychlá zpětná vazba na úkoly – nezaměřuje se pouze na teorie, ale i na propojení teorií s praxí (…) je rád za dotazy – jde vidět, že ho velice baví učení, práce se studenty, vybraná témata… což má velký dopad i na přístup studentů, které díky tomu hodiny skutečně baví – pracuje při výuce s moderními technologiemi, nástroji, – rychle a skvěle se přizpůsobil distanční výuce, která, z mého pohledu, nijak tento předmět neznevýhodnila – zajímá ho náš pohled na předmět a přístup (co bychom změnili, co se nám líbilo/nelíbilo, co nás nejvíce zajímalo, jaká témata bychom vynechali/přidali do výuky…) a snaží se dle podnětů předmět dále formovat“
Filosoficky orientované předměty jdou ještě o jedno patro výše. Mám rád fenomenologii heideggriánského střihu a pragmatismus. Opírám se o Sokola, Heideggera, Baumana, Floridiho, Johnosona, Lakoffa, Damasia, Deweyho, Šípa či Patočku. Věnuji se filosofii výchovy a filosofii informace.
- Filozofie informace (jaro 2014-současnost) (přednášející)
- Od údivu k poznání: srovnání výzkumu přírody a společnosti (podzim 2015-současnost) (přednášející)
- Od údivu k poznání: srovnání výzkumu přírody a společnosti II (jaro 2016) (přednášející)
- Jak pracuje věda (jaro 2016-2017, jaro 2020-současnost) (cvičící)
- Filosofické aspekty sociálních věd (podzim 2018-současnost) (přednášející)
- Transdisciplinární komeniologický seminář (podzim 2020-současnost) (přednášející)
- Filozofie vzdělávání a výchovy (jaro 2021-současnost) (přednášející)
- Etika a ochrana dat v byznysovém prostředí (jaro 2022-současnost)
Relevantní informace opřené o ty nejkvalitnější zdroje. Výborné získávání a reagování na zpětnou vazbu (i z provedených studií a anket). Otevřenost ke všem typům informací v celém spektru a jejich integrace. A velmi dobře vysvětlené i náročnější filozofické otázky. Způsob výuky je velmi pokrokový, ukazuje nejen směr, který nás čeká, ale také koncepce výuky je v tomto směru vedená. Bylo mi ctí. Ať jsou vaše informace a zjištění co nejvíce slyšet!“
„Vážně skvělé vedené hodiny a navštěvovat je byla radost. Moc se mi líbí praktické ukázky na hodinách a živá diskuze.“
Další kurzy jsou obvykle obecnějšího charakteru, online kurzy zaměřující se na práci s informacemi nebo na rozvoj digitálních kompetencí, diplomové semináře atp.
- Aplikační seminář 1 (podzim 2015) (cvičící)
- Aplikační seminář 2 (jaro 2016) (cvičící)
- Výzkumný seminář (podzim 2014-současnost) (cvičící, přednášející)
- Praxe a stáže (jaro 2016-podzim 2020) (cvičící)
- Výzkumný seminář (podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020) (cvičící)
- Fyzikální praktikum 1 (jaro 2013) (cvičící)
- Semináře k magisterské diplomové práci a bakalářské diplomové práci (průběžně) (přednášející)
- Škola vizuální komunikace (jaro 2017) (přednášející)
- Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací (jaro 2020-současnost)
- Kurz práce s informacemi (podzim 2012-2019, mimo podzim 2015, podzim 2022-současnost) (přednášející)
- Kreativní práce s informacemi (jaro 2013-2014, jaro 2017-současnost) (přednášející)
- Kurz rozvoje digitálních kompetencí (podzim 2018-současnost) (přednášející)
- DigCompEdu: Technologie ve vzdělávání (podzim 2022-současnost) (přednášející)
„Naprosto perfektně připravený výklad. Přednášky dechberoucí.“
„Plus to byla v mém studiu první a nejspíš i poslední zkouška, ze které jsem nebyla nervózní a u které jsem se překvapivě i dobře bavila. V tomto předmětu mě Černý jednoduše naprosto nadchnul, vřelé díky za to.“
Východiska
Když čteme Augustinova Vyznání, je z nich parné na první pohled, že ať už tento intelektuál dělal ve svém životě cokoli, byl učitel. To je bytostné naladění, něco, co se stane součástí integrální intelektuální výbavy člověka a nedá se toho zbavit. A člověk ani nechce. Mám to stejně. Snažím se učit tak, aby to druhé bavilo alespoň z poloviny tak, jako mě.
Vnímám velkou zodpovědnost k tomu, jak člověk učí, jak se na hodiny připravuje, snažím se mít načteno, vyzkoušeno, uspořádané vlastní zkušenosti a texty. Ale vlastní výklad většinou tvořím na místě. Nedokážu učit dle dopředu napsaných poznámek a pečlivých příprav. Vlastně jsem to nezvládal nikdy. Více než znalosti je pro mě důležité vzbudit u studentů určité druhy přemýšlení, řešení problémů, schopnosti číst a diskutovat. Podpořit je v tom, co dělají a dát jim prostor pro osobní růst. Mám rád diskusní semináře, dělám online kurzy i miluji přednášení. Věřím, že studenti potřebují vidět radost a zápal, aby ho mohli zakoušet také.
„Skvělé přednášky, zábavné, inspirující.“
„Diskuze s panem doktorem byli hodně přínosné a vybrané texty maximálně zajímavé. Díky rozpravě každý týden pro mě následné zkoušky on-line způsoben nebyly tolik obtížné pro vyjadřování.“
Vybrané citace jsou z anonymní posemestrální předmětové ankety na MU. Reflektují pouze předměty, u nichž jsem hlavní nebo jediný vyučující.