Co a jak učím

Co učím? Mé kurzy se dají rozdělit do čtyř velkých celků. První tvoří technologie ve vzdělávání – snažím se v nich studentům prakticky i teoreticky ukázat, jak vytvářet vzdělávací objekty, tvořit kurzy i přemýšlet o informačních systémech. Dotýkám se zde designu, stejně jako datové vědy. Výstupy z těchto kurzů jsou většinou praktické, studenti se skrze reflektovanou praxi něčemu učí.

„Vyučující Michal předvedl dle mého názoru ukázkový příklad toho, jak by se mělo vyučovat. Kromě obrovské znalosti tématu byl na hodiny vždycky skvěle připravený, ale hlavně, a to považuji za největší přínos, nás vybízel k tomu, ať jeho tvrzení zpochybňujeme a kriticky přemýšlíme. Ačkoliv jsem ne vždycky všem tématům rozuměla, tak to bylo zajímavý a svěží vítr a doporučila bych některým učitelům, aby se na jeho hodiny připojovali.

IMG_0100

„Také pan Černý byl naprosto skvělý, zpětná vazba byla k něčemu – ať už k dalšímu zamyšlení nebo k dalšímu studiu. Opravu super, navíc online verze s možností domluvy prakticky na všem. Úžasný předmět, úžasné podmínky prostě super.“

„Vyučující vyniká v komunikaci se studenty, umí velmi dobře rozvinout diskuzi. Přednášky mě bavily.“

Sociologicky orientované předměty, které mám vždy nějak souvisejí s technologickou proměnou společnosti. Nejsem sociolog, spíše filosof a pedagog, ale přesto se mi snad daří ukazovat, jak technologie mohou proměňovat určité struktury, hodnoty, přístupy a kontexty společnosti, ve které žijeme.

„velice ochotný a inspirující pedagog, – upřednostňuje formativní hodnocení, které studenta postupně posouvá + student ví, v čem se zlepšit, na co se více zaměřit… – přizpůsobuje výuku i tomu, co zajímá studenty (zajímá ho, co zajímá nás) – vždy nápomocný, rychle reaguje na dotazy, e-maily, prosby, konzultace, rychlá zpětná vazba na úkoly – nezaměřuje se pouze na teorie, ale i na propojení teorií s praxí (…) je rád za dotazy – jde vidět, že ho velice baví učení, práce se studenty, vybraná témata… což má velký dopad i na přístup studentů, které díky tomu hodiny skutečně baví – pracuje při výuce s moderními technologiemi, nástroji, – rychle a skvěle se přizpůsobil distanční výuce, která, z mého pohledu, nijak tento předmět neznevýhodnila – zajímá ho náš pohled na předmět a přístup (co bychom změnili, co se nám líbilo/nelíbilo, co nás nejvíce zajímalo, jaká témata bychom vynechali/přidali do výuky…) a snaží se dle podnětů předmět dále formovat“

Filosoficky orientované předměty jdou ještě o jedno patro výše. Mám rád fenomenologii heideggriánského střihu a pragmatismus. Opírám se o Sokola, Heideggera, Baumana, Floridiho, Johnosona, Lakoffa, Damasia, Deweyho, Šípa či Patočku. Věnuji se filosofii výchovy a filosofii informace.

Relevantní informace opřené o ty nejkvalitnější zdroje. Výborné získávání a reagování na zpětnou vazbu (i z provedených studií a anket). Otevřenost ke všem typům informací v celém spektru a jejich integrace. A velmi dobře vysvětlené i náročnější filozofické otázky. Způsob výuky je velmi pokrokový, ukazuje nejen směr, který nás čeká, ale také koncepce výuky je v tomto směru vedená. Bylo mi ctí. Ať jsou vaše informace a zjištění co nejvíce slyšet!“

„Vážně skvělé vedené hodiny a navštěvovat je byla radost. Moc se mi líbí praktické ukázky na hodinách a živá diskuze.“

34732652484_0cbc7dbdcb_z

Další kurzy jsou obvykle obecnějšího charakteru, online kurzy zaměřující se na práci s informacemi nebo na rozvoj digitálních kompetencí, diplomové semináře atp.

„Naprosto perfektně připravený výklad. Přednášky dechberoucí.“

„Plus to byla v mém studiu první a nejspíš i poslední zkouška, ze které jsem nebyla nervózní a u které jsem se překvapivě i dobře bavila. V tomto předmětu mě Černý jednoduše naprosto nadchnul, vřelé díky za to.“

Východiska

Když čteme Augustinova Vyznání, je z nich parné na první pohled, že ať už tento intelektuál dělal ve svém životě cokoli, byl učitel. To je bytostné naladění, něco, co se stane součástí integrální intelektuální výbavy člověka a nedá se toho zbavit. A člověk ani nechce. Mám to stejně. Snažím se učit tak, aby to druhé bavilo alespoň z poloviny tak, jako mě.

Vnímám velkou zodpovědnost k tomu, jak člověk učí, jak se na hodiny připravuje, snažím se mít načteno, vyzkoušeno, uspořádané vlastní zkušenosti a texty. Ale vlastní výklad většinou tvořím na místě. Nedokážu učit dle dopředu napsaných poznámek a pečlivých příprav. Vlastně jsem to nezvládal nikdy. Více než znalosti je pro mě důležité vzbudit u studentů určité druhy přemýšlení, řešení problémů, schopnosti číst a diskutovat. Podpořit je v tom, co dělají a dát jim prostor pro osobní růst. Mám rád diskusní semináře, dělám online kurzy i miluji přednášení. Věřím, že studenti potřebují vidět radost a zápal, aby ho mohli zakoušet také.

„Skvělé přednášky, zábavné, inspirující.“

„Diskuze s panem doktorem byli hodně přínosné a vybrané texty maximálně zajímavé. Díky rozpravě každý týden pro mě následné zkoušky on-line způsoben nebyly tolik obtížné pro vyjadřování.

Vybrané citace jsou z anonymní posemestrální předmětové ankety na MU. Reflektují pouze předměty, u nichž jsem hlavní nebo jediný vyučující.

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑